Monday, March 1, 2010

Kasihnya...

Salam..dah 5 hari aku x online FB rupanya.tangan ni dah meminta2 untuk mengetuk komputer peribadi aku sendiri. .hurm...kekadang terasa gak rindu nak tgk apa cter terbaru kekawan aku...tapi aku x kisah...aku balik kampung dengan niat nak habiskan masa dengan BAPAK (panggilan untuk ayah aku...aku tau ada yang korang panggil ayah,babah,papa, daddy,walid dan sebagainya..)aku mulakan notes ni dikala jam menunjukkan jam tepat pukul 12.30 malam...aku sampai dari kampung tadi kul 11.45malam..aku rasa cuti yang xmacam cuti...tapi aku rasa berbaloi sebab aku berpeluang berbuat demikian demi Bapak aku...

Bapak semakin uzur...patutla hati memanggil untuk balik ke kampung biarpun kawan2 banyak minta menghabiskan masa cuti bersama mereka(JOM HEBOH katanya tu belum g yg ajak g tegok wayang)..aduh...aku nekad balik juga..sampai je kat umah..MAK mengadu..BAPAK dah xleh berjalan langsung...dengan kudrat tulang 4 kerat mak dah x mampu nak kendong bapak klau dia nak uruskan diri dia....dengan saiz badan mak aku tau mak memang x mampu...tapi demi kasih mak tehadap suaminya dia sanggup buat apa sahaja biarpun kekadang bapak seolah2 meninggikan suara..mak tetap melayan kerenak bapak..yang paling sedih bapak langsung xnak berenggang dengan mak...minta mak duduk disampingnya setiap masa..

 
"picitlah...sakit2 semua ni"...mak tetap picit biarpun sehingga tersengguk2 menahan ngantuk...bila nak mandi kami kena angkat bapak..dengan kerusi yang beroda kami jadikan nya sebagai WHEEL CHAIR...patutlah mak ade cakap "klau ade kerusi roda senang skit kot"...jarang mak nak meminta2 dengan anak2nya..tapi aku tau..mungkin dia malu dan yang paling penting dia xnak menyusahkan anak2 nya...mcam tu sekali mak dengan kami semua..aku terus menghubung abang aku..agar hasrat mak segera disempurnakan...Alhamdulillah..senang skit kerja mak lepas ni..xyah nak angkat bapak...terimaksh kepada saudara kandungku (utih) yang memberikan WC tu tok mak..



BAPAK..dialah satu2nya lelaki yang aku bangga kan..aku sayang banget dengan dia..dialah WIRA di hatiku..tapi bila tengok keadaan dia sekarang aku xsangka dia lah bapak aku...30 tahun yang lalu masa aku masih kecik bapak cukup bertegas dengan anak2nya..termasuklah aku...biarpun sebagai anak perempuan aku dilatih untu selalu berdikari tanpa mengharapkan bantuan org lain..bapak membesarkan kami semua 12 beradik tanpa sedikit pun kekurangan...hanya berbekalkan tenaga dan tanpa pendidikan yang tinggi bapak berjaya mendidik kami menjadi manusia...tenaga nya habis hanya untuk kami..siapa sangka aku dah menghabiskan masa selama 30tahun dengan bapak aku...bukan singkat kan...bapak kini makan minum bersuap,kencing berak kami uruskan,hanya terlantar di katil kesayangannya...xmampu lagi nak berjalan apatah lagi menguruskan diri sendiri..nak bercakap pun kami perlu dengar dengan teliti baru lah kami faham apa yang bapak maksudkan...bila dia nak itu dan ini...selera bapak semakin susut..tu yang membuatkan dia kehilangan semua tenaganya..makan hanya sesuap...minum susu xmampu nak cover balik tenaga yang hilang...aku tau bapak perlu dapatkan rawatan dihospital tapi bapak dah cakap...bapak xnak dibawak ke hospital...biar kat umah je...

Sedihkan dah macam satu permintaan plak...

 
Sepanjang 4 hari kat kg..tu ni yang dia nak..xpelah..bukan selalu pun dia minta tu dan ni...aku mencarikan apa yang aku termampu...apa yang dia teringin nak makan..teringin nak minum...belikan je...sempat juga bantu2 mak uruskan bapak..sehingga kekadang aku terlena disamping dia..semalam aku belikan loceng untuk memudahkan bapak untuk panggil mak..ye la kekadang mak xdapat nak selalu duk kat tepi dia...baru2 dia susah nak terima..tapi pg td dia mula menggunakan loceng tu bila xde sape yang dengar suara dia..aku berat nak balik KL tapi aku tau bapak pun xnak aku habiskan masa dkt dia..(dia tau aku keje..yang paling best aku penah kena kena halau balik KL sebab dia kata aku ponteng keje duk kg..walhal aku cuti..hurm mcm tu sekali bapak..dia nak aku jadi org dan keje betul2 jgn main2 katanya..)..

sayangnya dia pada anak2 dia..hanya kami yang tau....mungkin aku dan yang lain perlukan peruntukkan lebih masa tuk dia...terima kasih pada mak yang kini menghabiskan masa terus bersama bapak...BAPAK...maafkan aku kalau aku gagal menjadi anak yang baik buat bapak selama ni...aku akan doakan bapak terus sihat..demi mak demi kami semua(anak2 bapak)...jangan tinggalkan kami disaat2 kami belum puas bersama bapak...berilah kami peluang itu....

 
***pesanan tuk semua****

Gunakan peluang yang ada selagi masih ade org tua...mungkin satu saat t kita kena redha bila mereka pergi meninggalkan kita....aku selalu pesan kat diri sendiri..klau bapak kita boleh habiskan seluruh tenaga dan masanya demi kita..kenapa kita xleh bebuat benda yang sma...aku gemar mengambil gambar tapi aku xmampu nak rakamkan keaadaan bapak saat ini...terlalu gering...hanya tinggal tulang...cian kan bapak...

BAPAK..kalau xde apa2 minggu depan orang balik g..bapak doakan orang k...sayang bapak..
(pesanan bapak yang masa aku nak balik td:bawak kereta bebaik..doakn2 bapak..kirimsalam semua)

                                                    keadaan bapak dah jauh bebeza...

No comments:

Post a Comment