Monday, May 10, 2010

Lupakan kesedihan itu...

TIPS UNTUK MENGHILANGKAN KESEDIHAN

Kita semua pernah merasakan kehilangan. Namun, ketika kita kehilangan sesuatu yang sangat bererti dalam hidup kita terutamanya saat kita kehilangan ikatan dengan seseorang. Jika kamu kehilangan seseorang yang istimewa, rasa sakitnya ia mungkin akan menjadi masalah yang sangat besar sekali, seolah-olah kamu terjerumus ke dalam jurang yang dalam dan ditinggalkan. kamu mungkin merasakan kesedihan yang mendalam. 

Hidup seakan menjadi tidak nyata setelah kehilangan sesuatu yang sangat bererti. Belajar bagaimana cara menghadapinya, terlibat di dalamnya, dan masuk kembali ke dunia nyata ketika kita merasa sangat kesepian dan sedih adalah sebuah perjuangan yang terjadi dengan tingkat yang berbeza-beza untuk tiap orang. Meskipun tampaknya mustahil, ada beberapa hal spesifik yang dapat kamu kerjakan sekarang untuk membantu kamu melewati masa-masa yang menyakitkan setelah kehilangan sesuatu yang amat bererti itu. 

kamu harus mencuba ini...

1. Sediakanlah ruang dan waktu; jiwa kamu butuh waktu untuk pemulihan.
Berilah ruang bagi diri kamu sendiri. Kurangi harapan-harapan kamu dan santailah. itu bererti kamu tidak harus menyiksa diri.

2. Ceritakanlah
Carilah teman dekat untuk mencurahkan perasaan kamu. Sangat penting untuk melepaskan kesedihan  kamu dengan orang lain. Manusia diciptakan untuk menjadi makhluk sosial. Namun, imbangilah hal ini dengan menyisihkan waktu dan ruang untuk sendirian.

3. Katakan, “Selamat tinggal.”
Buatlah sebuah surat perpisahan kepada seseorang yang telah meninggalkan kamu Itu adalah salah satu jenis penghilangan emosi yang dapat membantu proses penyembuhan. Namun, jangan paksakan diri  anda.
Lakukanlah hal ini bila kamu merasa bahwa apa yang kamu lakukan itu baik.

4. Kenanglah
Kumpulkan semua benda kenangan kamu bersama orang yang kamu cintai yang berupa foto, hadiah-hadiah, surat-surat, dan apa jua. Tunjukkan koleksi tersebut kepada orang lain untuk membantu kamu mencurahkan perasaan kamu

5. Menangislah
Menangislah jika kamu sudah siap. kamu mungkin cuba melupakan dia tetapi  harus diingat, ketika saatnya emosi mulai muncul, biarkan air mata kamu mengalir.

6. Pergilah keluar!
Habiskan waktu untuk minum teh atau kopi di kafe, berkeliling di tempat kegemaran kamu dan lakukan apa jua aktiviti yang kamu suka..

7. Carilah sokongan.
Bicaralah dengan orang-orang yang dalam hidupnya sudah pernah mengalami kehilangan.

8. Ampunilah
kamu mungkin berpikir atau mengatakan “Saya seharusnya …. Saya seharusnya tidak …. Saya dapat …. Jika saja saya dapat ….” fikirkan tentang apa yang seharusnya dilakukan dan tidak dilakukan hanya akan membuat kamu gila dan mungkin hilang kawalan diri. Tak ada manusia yang sempurna, jadi ampunilah diri kamu sendiri dan orang lain.

9. Mencari perjalanan baru.
Hal ini sebenarnya merupakan bentuk mekanisme pertahanan tubuh. Jadi, rancanglah perjalanan anda .Pergilah menonton wayang, lakukanlah hobi baru, banyaklah tidur siang, atau apa jua yang boleh membina semula semangat anda...

10. Berdoalah
Baca dan renungkanlah Kekuasaan ALLAH. 

11. Singkirkanlah yang negatif.
Hentikan fikiran-fikiran negatif — ingat, fikiran-fikiran itu tak akan membantu kamu malah ia akan buat kamu memikirkan hal-hal yang lebih buruk. Berhatilah-hatilah berada di antara orang-orang yang negatif. Jika memungkinkan, menjauhlah dari keadaan yang membuat kamu sedih (lihat “Larilah”).

12. Berolahragalah
Jangan mengabaikan tubuh kamu..mungkin ia akan membina semula semangat kamu yang hilang..



No comments:

Post a Comment