Tuesday, May 4, 2010

Bahagia!

Aku titipkan apakah yang aku temui di sebuah laman sesawang...

Erti Bahagia....

Bahagia! Bahagia! Bahagia! Satu ungkapan yang memiliki tafsiran yang pelbagai. Jika ingin disenaraikan, memang panjang senarainya.

1. Aristoteles bila bercakap tentang bahagia mengatakan, "Bahagia itu adalah kesenangan yang dicapai oleh manusia."

2. Dale Carnegie pula menyatakan, "Hati yang bahagia dapat membuat muka tersenyum dan suara jadi bersahabat".

3. Martin Luther pernah mengungkapkan bahawa, "Kebahagiaan lebih banyak menipu dari kesusahan".

4. Abraham Lincoln pula pernah berkata, "Kebanyakan orang dapat berasa bahagia apabila mahu menjernihkan fikirannya".

5. Ibnu Kaldun pernah mengungkapkan kalimat ini bila menggambarkan maksud bahagia, "Bahagia itu adalah tunduk dan patuh mengikuti garis-garis yang ditentukan Allah dan perikemanusiaan".

6. Abu Darda pula mengingatkan bahawa, "Kebahagiaan sejati adalah mengusai dunia dan bukan dikuasai dunia".

7. Joss Billings menyatakan bahawa, "Lelaki yang paling bahagia adalah yang beristerikan wanita yang baik".


Begitulah pendapat yang pelbagai dan berbeza tentang bahagia.

Namun kepelbagaian definasi ini tetap menjurus kepada satu nilai yang sama. Setiap insan berhak mengecap bahagia.


tetapi aku cukup terkesan dengan yang satu ini....

Begitupun betapa manusia tu berbeda keinginan bahagianya, Imam al-Ghazali mengungkapkan kalimah berikut dalam memberikan jaminan kebahagian sejati kepada manusia. Insan yang mulia itu mengungkapkan bahawa, "Bahagia dan kelazatan sejati, ialah bilamana dapat mengingat Allah".
Buat my CUte Mute a.k.a Cik xde bulan...aku tak mahu kamu bersedih lagi..aku mahu kamu jadi kuat lebih kuat dari aku..mungkin ada hikmah atas apa yang dah berlaku.....

No comments:

Post a Comment